Skip to content

Supertisdag

juni 26, 2013

Igår var det en riktig supertisdag här. Våra gäster ville iväg till östra grannstaden och kolla in sommarrean. Och dit åkte vi förstås iväg. Hela dagen tillbringade vi i Kotka. När vi skulle äta lunch beslöt vi oss för att besöka stan och se oss omkring lite på samma gång. Att hitta ett matställe i en ”främmande” stad är inte det lättaste. Enda gången jag ätit lunch i Kotka är på Wellamo och det var gott. Men dit ville inte nästäldsta ättelägget köra. Så vi körde runt, runt, runt. Inget ställe var bra tyckte vi. Till sist skrek våra magar och vi var alla så trötta att vi stannade vid första bästa kebabställe. Tyvärr!
Det började inte bra.
– Do you speak russian, frågade den svartmuskiga mannen bakom disken när han hörde hur vi resonerade på svenska framför den högt uppsatta menyn.
– No, svarade svärdottern och ättelägget tillade för säkerhets skull: Suomea.

Vi gjorde vårt val, pitakebab måltid. Ättelägget räckte fram bankkortet. Nej, nej. Det gick inte, så han betalade kontant.
Lite förvirrat frågade vi vilken dricka som hörde till måltiden för vi såg inga små flaskor.
Då började mannen förklara något om att nej, nej, såna flaskor fanns inte längre i sortimentet. Men protesterade vi. I samma veva dök en annan svartmuskig karl upp. Han fick situationen förklarad för sig och efter lite köpslående fick vi dela på en 1½ liters flaska med Fanta. Han betonade flera gånger att det här var ett undantag och att det minsann inte skulle upprepas och sade att den högt uppsatta menyn var föråldrad. Att rätten inte längre ingick i sortimentet.

Sedan väntade vi snällt på vår mat, väntade lite till. Och så var den plötsligt där framför oss.
Men vadnudå? Ingen pommes frites. Det här var ju ingen måltid!
Besvikna och lessna högg vi in på maten och funderade på hur vi skulle kunna få de där männen att förstå att de inte kan ha en meny uppsatt med bild och allting om den inte existerar. Är det här ett fall för konsumentombudsmannen?
Vi åt och sade inte ens tack när vi gjorde vår sorti.

Nån gång vid 17-tiden återvände vi till hemstaden. Vi hade införskaffat jordgubbar för ättelägget hade beställt jordgubbsmarängtårta och det måste han ju få, inte sant?
Jag ställde mig att baka och alla stönade över att det blir så hett i köket när ugnen är på.
När kakbottnarna var färdig gräddade och jag fått på diskmaskinen åkte vi iväg med nästäldsta ättelägget, sambon och undertecknad till träsket för att simma. Åh vad skönt det var. Jag simmade, simmade och simmade så att de blev riktigt oroliga på stranden.
Våta som dränkta katter tog vi oss sen till min mamma. Dit kom också så småningom mannen i mitt liv och äldsta ättelägget med tårtbottnar, jordgubbar och grädde och så trollade vi ihop en tårta, som har haft god åtgång.
Klockan 22.30 dråsade jag ner i fåtöljen framför TV:n och så rörde jag inte en fena på 1½ timme. Puuuust!
Idag har jag inte gjort nånting alls om man bortser från att läsa post, umgås lite och sticka. Men det är hett och nu vet vi inte alls hur vi ska ordna sovandet i natt. Gästerna kan inte längre sova på vinden. Det är för varmt. Tyvärr har vi inte heller kvar några tält och jag utgår från att de inte vill sova på den gamla höskullen heller. Myggorna skulle äta upp de sovande på nolltid. Ack, ack, vad göra?

jordgubbsmarängtårta

From → Ditt och datt, Fritid

3 kommentarer
  1. Jag försöker tänka på vinter, mörker, minus tjugo grader, snöyra, halka…
    Visst är sommaren härlig ändå. Man behöver inte klä på sig så mycket.
    Men ÄNDÅ har man för mycket på sig – känns det som 🙂 Klär man av sig är man naken.
    Och svårt är det att sova i hettan.
    Hahaa… är vi aldrig nöjda?

    • Nej, nej, skulle ju bli katastrof om vi vore nöjda. Vad ska vi då sträva mot. Jag försöker tänka positivt. Man behöver inte skrapa bilrutan fri från is, inte vara rädd för att halka på isiga vägar, inte oroa sig för svartis då man kör hem på kvällen efter kurskvällar osv.
      Alltid något…
      Men jag skulle jätte jättegärna ha fungerande luftkonditionering i min bil…

Trackbacks & Pingbacks

  1. Svarta prickar | ingescyber

Kommentera

