Skip to content

Födelsedagsmiddag med betalningsförhinder

juni 29, 2013

Redan i maj fick jag min första födelsedagspresent. Och detta fastän det var nästan två månade kvar till själva dagen. Min svägerska försåg mig, sin vana trogen, med en vacker ampelblomma i så ljuvlig färg.
ampelblommanNu i juni har hon gett mig en ampelblomma till. Denna gång en vit med små små blommar.
I torsdags firade vi min födelsedag på Café Vaherkylä tillsammans med gästerna från Ekenäs. De bjöd på dryck och valfri kaka. Jag valde förstås jordgubbsbakelse, vad annat den här tiden på året. Som gåva fick jag två presentkort till S-restauranger. Idag dök yngsta ättelägget upp och han ville att vi skulle åka till västra grannstaden på födelsedagsmiddag. Sagt och gjort vi begav oss iväg. Mannen i mitt liv protesterade högljutt:
-Int är de ju ännu födelsedag. Och så stannade han hemma.
Men det lät vi inte bekomma oss. Vi tog en snabb shoppingrunda = besökte varsin butik. Vi gick till ett av våra favoritställen, beställde, åt och njöt av maten.

Dags för notan. Jag slänger mina presentkort och mitt S-kort i bordet. Den pigga blonda flickan kommer med betalningsapparaten, drar S-kortet och skall sedan dra presentkorten. OOOPS! Gick inte. Apparaten säger att summan är för stor, alltså den som skall betalas. Hon försöker några gånger till utan resultat. Ursäktande försvinner hon med alla tre korten till de bakre regionerna. Yngsta ättelägget iakttar när tre personer skockas runt kassan och försöker få en betalning till stånd. Efter ett tag kommer en mörkhårig flicka och ber om ursäkt och frågar om vi kan komma med till barens kassa och betala.
Jodå, det kan vi ju och följer snällt efter. Hon försöker vid barens kassa. Hon drar korten alltmera vildsint, men inget händer. Efter fyra gånger ger hon upp och går efter en annan söt mörkhårig flicka. Men nej, det är dikt och lögn att kunna betala med gåvokorten. Nu har det snart gått 20 minuter och jag känner att yngsta ättelägget inte är lika road av kassastrulet längre. Den bärbara betalningsapparaten inhämtas. En ung blond kille vid bardisken, som tydligen jobbar där och nu är på besök på sin fritid, börjar ge goda råd.
Efter diverse fruktlösa försök och när jag lite försynt frågar om de aldrig sett sådana här kort förut, råkar jag ut för korsförhör: När fick jag gåvokorten, av vem, osv… osv…
Stammande förklarar jag att det var min nästäldsta som och han bor i Ekenäs och…
Då säger den andra mörkhåriga flickan att det kan vara något fel på korten, de kanske inte är laddade osv…. osv…
Detta efter att noggrant ha läst det finstilta på baksidan och upptäckt att, jovisst, deras etablissemang finns nämnt där, till och med allra först i listan på tänkbara restauranger.

Nu börjar jag bli riktigt kallsvettig. Ytterligare tio minuter har runnit iväg och nu vill jag bara ha tillbaka mina kort så jag kan betala med bankkortet. Just när jag tänker bli en satmara och inte mera tåla fumlandet vid diverse betalningsapparater, dyker en snygg yngre man upp och tar korten i sin hand och slår in rätta summor och simsalabim, allting fungerar och jag har fått min födelsedagsmiddag ersatt!
Tack till nästäldsta ättelägget med sambo som alltså både bjöd på födelsedagskaffe i torsdags och idag middag.
Och vad lär vi oss av detta? Hmmm, sorgligt men sant, det behövdes igen en karl för att fixa teknikaliteterna. Det kanske beror på att det var sommarflickor?

På väg till parkeringen började jag fnittra som den värsta blivande tonåring. Yngsta ättelägget såg också ut som Hangö kex.
– Såg du, de gjorde alla likadant när de försökte hjälpa, trots att hon den första redan hade förklarat att det inte gick och hur hon hade gjort.
Just det, gång efter gång drogs korten utan resultat. Gång efter gång prövades det om nattkassan kanske skulle ge möjlighet till betalning.
Nå, hur löste sig det hela: Jo, lätt som en plätt och ganska logiskt om flickorna skulle ha tänkt till lite. Killen som klarade av det hela matade förstås in summan på presentkorten och kunde sålunda dra bort den från den totala slutsumman.

 

From → Ditt och datt, Fritid

Kommentera

Kommentera

