Skip to content

Bränningen

juli 8, 2013

I serien ”gamla böcker” (varför har böcker förresten så kort livscykel?) läste jag igår morse ut Bränningen skriven av Minette Walters. Den bok jag har är utgiven år 1999 på svenska så är det ju några år sedan. Längesedan är det också som jag läst något av Walters.

En sargad kvinnokropp hittas på en enslig strand i England av två småpojkar. På samma strand dyker skådespelaren Steve Harding upp och hjälper killarna att larma polisen. Längre bort hittas en treåring ensam och övergiven och så rullas historien upp. Flickans farmor ser barnbarnet på TV, kontaktar sonen William Sumner, som för tillfället är i Liverpool. Sumner försöker få tag på sin fru utan att lyckas, så han kontaktar polisen. Sedan rullas historien upp. William identifierar den döda kvinnan som sin fru Kate och polisen jobbar hårt för att få tag i mördaren. är det skådespelaren, mannen eller skådespelarens barndomsvän?

Boken inleds med en översikt över stranden där Kate hittades och en karta. Som prolog följer ett utdrag ur Våldtäktsmannens psyke av Helen Barry.
Som läsare får vi följa med polisens arbete på nära håll och då alltså arbete, inte så mycket om deras hemförhållanden. Det är ju inte relevant för deras arbete att lösa mordgåtan. Vi får också glimtar från huvudpersonernas låtanden och göranden. Walters är bra på att beskriva ondskan och hon gör ett träffsäkert porträtt av gärningsmannen. Jag gillar blandningen av thriller och pusseldeckare. Boken är spännande även om den kanske inte är lika bra som hennes tidigare; Iskällaren, Skulptrisen och Blomsterkronan. Det oaktat förlorar jag nattsömnen för jag kan inte sluta läsa på kvällen i sängen. Måste bara få veta vem mördaren är.
Jag gillar Walters och ska nog försöka få tag på flera (nyare) böcker av henne.

bränningen

From → Litteratur

Kommentera

Kommentera

