Skip to content

Semesterstress

juli 11, 2013

Huu, nu är det enbart fyra veckor kvar av ledigheten. På Facebook har jag kunnat följa med vänner och bekantas framfart under semestern. De flesta verkar starta semestern med att städa. Sedan fortsätter de med trädgård, skura mattor, bärplockning, bakning och jag vet inte allt vad. Puuuust! Jag blir alldeles matt när jag tänker på det. Själv får jag knappt rentvättade handdukar och lakan i skåpen.

På semestern ska man ju vila tycker jag. Och på semestern ska man göra det man tycker om. Jag vill inte ha en semester full av skurande och fejande. Bra strategi, men rätt svår att genomföra. Min högsta prioritet för i år är att jag skulle en dag kunna sitta utomhus och enbart virka eller sticka. Tror ni att jag har hunnit med det? Åh nej, en timme här och en timme där har jag hunnit med att stjäla åt mig, men det är också allt.

Igår när jag slog mig ner i fåtöljen bredvid mannen i mitt liv lät han blicken fara runt väggarna i vardagsrummet suckade och sa:
– Vi måst göra nånting med alla böcker.
– Mmm, nickade jag lite försiktigt.
– En dag när det är sol packar vi böckerna i lådor och så får du sitta ute med laptopen och skriva in dem i ett register. Och så ska böckerna dammsugas.
– Ööööh, stönade jag allt medan jag fortsatte att fundera över virkade fasta maskor, luftmaskor, stolpar och trippelstolpar.
Sedan vaknade jag liksom till.
– Men ska alla böcker packas bort i lådor, frågade jag med darr på stämbanden.
Mannen i mitt liv funderade.
– Man sku ju kunna ha dem i det där rummet ute.
– Ja, ett bibliotek, utropade jag ivrigt.
– Nja, mera som ett gästrum.
Sedan fortsatte vi skissa upp vad som skulle göras i uterummet, städas upp och sorteras bort efter yngsta ätteläggets flytt. Hur väggarna skulle vara fulla av riktiga bokskåp med dörrar så att det skulle bli dammfritt och enkelt att torka av. Ett bibliotek såg jag fortfarande för min inre syn. Ett rum fullt av böcker och med en skön läsfåtölj. Ett rum att smyga iväg till och bara njuta av lugnet och det skrivna ordet.
Mannen i mitt liv höll fortfarande hårt på att det skulle bli ett gästrum och började planera in dusch och bastu och….
Äh, dit for det tänkte jag. Så storstilat ska man nog inte planera på en gång. Sådant sisofysosjobb kräver ju energi och nu är det ju semester med stort S som gäller, inte s som i stress!

I morse började jag dock fundera lite annorlunda. Tänk om jag istället skulle göra ett eget handarbetsrum åt mig där ute? Tänk så skönt att kunna ha garnen synliga i vitrinskåp. Att ha alla handarbetsböcker och mönstertidningar i riktiga bokskåp. Att kunna lämna fram material medan jag planerar utan att vara rädd för att katterna trasslar till nånting. Att ha utrymme för blockning. Att kunna lämna fram symaskinen, som jag nu inte orkar släpa fram för att sy de där upprispade sömmarna på diverse plagg. Visst låter det som en handarbetares våta dröm? Ett helt rum för ens hobby, ett rum där jag själv bestämmer och inte behöver ta hänsyn.
Visst kan väl gästerna sova bland garn och pysselmaterial?
Men vill jag under sena  kalla vinterkvällar gå ut till mitt ”pysselrum”? Vill jag sitta där ensam utan sällskap?
Å andra sidan, tänk vad mycket utrymme som frigörs i huset. Äntligen kan man andas här och slippa höra gnäll över alla nystan, som enligt mannen i mitt liv ramlar i huvudet på honom..
Hmmm, det tål att tänka på. Böckerna kan väl flytta upp till nästyngsta sonens likaså övergivna vindsrum? Men där ska förstås golvet lagas först.
Hjäääälp, nu får jag semesterstress!

From → Ditt och datt, Fritid

Kommentera

Kommentera

