Skip to content

Semester

juli 17, 2013

Nu har det då varit semester med stort S.
Började i lördags med en liten tripp till Tallinn. Och nej, jag köpte vare sig sprit eller matvaror. Gissa nu vad en sådan här nörd köper från vårt södra grannland?

Just precis, garn! 🙂

Det blev inte fotat så värst mycket för jag hann liksom aldrig. Dessutom tyckte jag det var svårt att hantera min lilla kamera eftersom jag är så van med mannen i mitt livs digitala systemkamera. Beklagar alltså om de här fotona är dåliga.

sadama_turgFörsta gången jag besökte Tallinn minns jag hur försiktig och smått förskräckt jag var. Man skulle akta sig för ficktjuvar och en del av staden såg/ser ut som så nedgånget och farligt att besöka. Överallt fanns det desperata försäljare som grabbade tag i en.
I hamnen finns de här fula byggnaderna fulla av små bodar där försäljarna förtvivlat river i en och vill få en att köpa till vilket pris som helst, men…
Det är liksom samma ”trasor” överallt, handmålade olagliga porslinskopior av Mumin, Angry Birds och Nalle Puh. Borde man anmäla till nån? Något äkta estniskt hantverk är svårt att hitta där i hamnen. I lördags hann jag tyvärr inte besöka gamla stan i Tallinn. Och jag måste nog hålla med yngsta ättelägget som konstaterade att fem timmar utomlands är för kort tid. Man ska övernatta och njuta av en längre vistelse om man vill insupa landets kultur på riktigt.

mycket_folkI lördags var det mycket folk i rörelse för det firades Meripäivät (Sjöfartsdagar). Antar att det under lördagar ändå är rätt mycket turister på plats i hamnkvarteret.

viking_line_xprsJag är egentligen inte så mycket för utlandsresor. Finns så mycket att upptäcka här i hemlandet redan att det räcker till för mig. Fyra gånger har jag varit över till Tallinn och alla fyra gånger har det varit fråga om dagsresor. Första gången åkte jag med Eckerö Lines Nordlandia och startade okristligt tidigt från hamnen i Helsingfors. De andra två gångerna har jag åkt Viking Lines XPRS och nu i lördags var det igen Eckerö Lines Finlandia, som är en mindre båt och ger lite mera tid i land. Nu kan man väl konstatera att cirkeln då är sluten.
5.8 åker Tidstrands buss nästa gång från stan till Tallinn. Ska vi med då? 🙂
båt_i_hamnen LuLu pullmantur tallink

 

 

 

 

 

 

 

Många båtar och livligt i hamnen.

 

 

sångstadion tv-tornet

Sångstadion och TV-tornet är kännspaka och har spelat en stor roll i kampen för frihet för Estland.

 

I måndags fortsatte jag min semester med stort S. Och nu behövde jag inte ta mig längre bort än ut på gården. Skönt!

 

From → Fritid

2 kommentarer
  1. Jag tror jag känner en av dem som reste med dig 😀
    Visst, man ska ha två, tre dagar på att uppleva mer av det riktiga Tallinn som faktiskt finns. Åk spårvagn, ta dig bort från turistkvarteren – det lönar sig 🙂

Kommentera

