Skip to content

Min fenomenala mor

augusti 27, 2013

Förra veckans torsdag var jag en sväng iväg till min mor tillsammans med äldsta ättelägget medan mannen i mitt liv jobbade. Den senaste veckan har mamma-besöken duggat tätt, för snart inleds höstterminen på Mi och då är kvällarna inte längre mina egna.
Min fenomenala mor hade bakat jästbröd och oj, vad vi klämde i oss med ättelägget.
Finns det något godare än min mors nybakade jästbröd? Svar: NEJ!
Vi fick med oss hem ett bröd och förstås avslöjade ättelägget att det kommer att bli strid om kanterna och hur många skivor den ena och den andra ätit när brödet minskar i rasande takt.
Ja, ja, man ska inte ha barn med sig för oberoende av ålder avslöjar de skoningslöst alla mörka familjehemligheter.

I lördags när jag ringde min mor avslöjade hon att nu hade hon bakat på nytt.- Här ligger nu tre jästbröd och väntar på er.
– Oj, vi kommer så fort karlarna har fått undan.
Min fenomenala mor hade löst vår brödkonflikt genom att baka ett bröd per man (kvinna) åt oss!!!
mammas_jästbrödBröden har haft god åtgång och idag finns inte mycket kvar. Lockar inte att fara iväg till butiken och handla, men hinner knappast baka själv imorgon och ska på jobb ikväll, så…

I lördags höstade jag själv också in husmorspoäng för jag bakade hela två plåtar med blåbärsbulle.

blåbärsbulle_i_augustiÄven här är det strid om kanterna. Som bagare tycker jag att jag är i min fulla rätt att kalasa på kanterna! Svägerskan, som plockat bären och i en veckas tid tjatat på mig om bakningen fick en halv plåt och min mor fick några bitar. Skickade ett mms till grannstaden och på söndagmorgon var den ena borgåbon här redan klockan 8.30. Blåbärsbullen har tydligen stor dragningskraft. Nu tror jag dock att det inte blir flera sådana bullar i höst mera. Men vem vet…

From → Ditt och datt, Fritid

One Comment
  1. Åååh, nu blev man ju riktigt snål. 🙂

Kommentera

