Skip to content

Spegelkriget

september 13, 2013

Och vad gör jag med en blogg om jag aldrig skriver i den?  Ja, säg det. Tiden rinner iväg så fort och de två senaste veckorna har jag inte hunnit datorisera så mycket. Fullt upp med dataundervisningen istället.

Böcker har jag läst i en jämn ström ibland snabbt, men ofta långsamt och njutningsfullt. Böcker av varierande sort och ålder.
I augusti gav jag mig i kast med spionromanens mästare John le Carré och boken Spegelkriget. I original kom den ut redan år 1965, mitt exemplar är från år 1986, ett loppisfynd från Hangö kvällstorg, som nu kommer att få gå vidare via bokbytarhörnet på mitt jobb.

Spegelkriget handlar om två rivaliserande organisationer i efterkrigstidens Storbritanniens. Järnridån mellan öst och väst spelar stor roll i boken. En del av handlingen är till och med lagd på finländsk mark. Under kalla kriget gick det mycket rykten om vad som försiggick på östra sidan av gränsen. Ett av dessa rykten når London och en av britternas underrättelseorganisationer, som levt på sparlåga sedan andra världskriget ser sin gyllene chans. Äntligen ska det bli lite action och den här gången skall minsann inte George Smileys organisation kallad Cirkusen få en chans. Vi får följa med hur agenten Fred Leiser tränas upp, hur det blir spänst i de gamla rävarna som var med redan under kriget, hur de ordnar en bas på den västliga sidan av Tyskland. Har hemliga raketbaser monterats upp i norra Östtyskland? För att få svar på den frågan måste alltså en hemlig agent ta sig över till andra sidan. Hur det går får ni läsa själva för jag tänker inte avslöja några statshemligheter här inte.

Ända sedan jag läste Spionen som kom in från kylan har jag gillat le Carré. Han skriver bra och medkännande. Han är noga med detaljerna och har en underbar drastisk humor. han har också skärpa och är noga med detaljerna. Ja, jag är alltså svag för den där brittiska ironiska humorn. Le Carré är en mästare på intriger och överraskningar. Just när man som läsare tror att heureka, nu har jag det, så rubbas allting och upplösningen blir minst sagt oanad.
John le Carré är förresten en pseudonym för David John Moore Cornwell.

Av de många böcker jag läst av honom tycker jag bäst om Den lilla trumslagarflickan. Den är så nära verkligheten man kan komma med en fiktiv spionroman. Om jag minns rätt så var israeliska underrättelsetjänsten, Mossad, ihop med författaren och bad honom ändra i boken. Men som författare har man ju sin frihet och får göra vad man vill.
När kalla kriget tog slut och Berlinmuren föll var det nog en och annan, som liksom undertecknad funderade på vad spionromansförfattarna nu skulle ägna sig åt.  John le Carré klarade sig bra och skrev bland annat de fina böckerna Den trägna odlaren (den ska ni absolut läsa!) och Den goda tolken. Båda innehåller samtida problematik och handlar om situationen i Afrika. Även om ni inte gillar thrillers kan ni bra läsa den förstnämnda. Det är en bra roman, en spännande bok om den lilla människans kamp för rättvisan och om den lilla människans mod.

2584f

From → Litteratur

3 kommentarer
  1. Hurraaa! Du är tillbaka!
    Visst är det så att man har sina ups-and-downs också i bloggosfären.

    • Joo, så är det. Har haft det körigt (!) utan bil och fullt upp med kursförberedlesler och ändrade tidtabeller och känt mig ganska slak på fredagarna! Ändå funderar jag ju på en del roliga inlägg och fotar t o m, men sedan orkar jag bara inte öppna datorn bara för att blogga för att nu inte tala om att sätta på surfplattan. Men nu är jag back på gott och ont! 🙂
      Kan ju inte leva utan att skriva, går ju bara inte.

Trackbacks & Pingbacks

  1. Förlåtelsen | ingescyber

Kommentera

