Skip to content

Var fanns Alice?

oktober 26, 2013

Vad kan man göra en gråtrist regnig lördag i slutet av oktober? Jo, man kan bege sig till bokmässan i Helsingfors.

bokmässan_i_Helsingfors_2013Där har jag vandrat omkring i allsköns ro idag, allt medan regnet växelvis öst och duggat ner. Den här gången klarade jag och min väninna oss riktigt bra. Vår strategi gick helt enkelt ut på att ströva omkring utan att rusa och försöka ha bråttom. Av olika orsaker så ska jag INTE köpa mera böcker, så det var rätt lugnt på shoppingfronten. Igår var jag rätt säker på att det var en och endast en bok jag skulle ha från mässan, nämligen, Kan du säga perkele? Hur det nu var så kom jag hem utan den. Tyckte att 28 euro var för mycket för min klena budget.

Att döma av alla människor, som besökte mässan så är boken INTE död! Nej, det köptes böcker som om världens sista dag snart var här. Och det gladde mig verkligen. Här var människor som älskar det tryckta ordet och njuter av läsupplevelsen. Och det är alltid skönt att finnas bland likasinnade. Såg en hel drös med bekanta och bongade (såg) förstås massor av kulturpersonligheter. Det ryktades att även vår president skulle ha besökt mässan idag, men det har jag ingen koll på dessvärre.
Hade tänkt stanna och lyssna på Kjell Westö när han berättade om sin senaste bok, men det var så mycket folk där att det var bara att dra förbi. Hittade lite annat att lyssna på istället.

bokmässan_henrik_jansson_robert_åsbacka_och_pia_ingström

I tidskriftsavdelningen fick man plocka på sig en massa fina finlandssvenska tidskrifter helt gratis. Tack, sade vi och började plocka. Det visade sig att min väninna var publicerad i tidningen Finlands Natur nr 2/2013. Härligt!
I HBL:s monter fick man plocka på sig KSF Medias tidningar, så jag kom hem med dagens Västis, Hangötidningen och BBL samt gårdagens Loviisan Sanomat. Tack, tack. Vid Svenska Akademiens monter stannade vi en lång stund, fyllde i ett tävlingsformulär och bläddrade i vackra böcker och fick SAOL på cd-skiva. Tack, tack. Och så här fortsatte det. En essäbok här, SFV:s kalender där osv. Ja och så då karameller och nån penna med.

Allt var förstås inte gratis och utställda fanns både stora och små förlag, finska, finlandssvenska och rikssvenska förlag och förstås också bokhandlar. Det var svårt att välja vart vi skulle gå. Själv fick jag en ingivelse att gå till förlaget Themis. Lite förstrött bläddrade jag bland de intressanta klassikerna, men jag skulle ju INTE ha någon bok. Plötsligt föll min blick på William Shakespeare ”Sonetter och versberättelser” och nu var det förkylt. Förstås måste jag ju ha just den boken, som jag letat efter med ljus och lykta. En bok jag på riktigt inte ens visste att existerade. I den här boken finns den engelska versionen av sonetterna på ena sidan och den fina översättningen till svenska av Martin Tegen på sidan mittemot. Kan det bli bättre? Jag blev genuint lycklig, så lycklig som endast en bibliofil kan bli när drömboken dyker upp som genom ett trollslag.
Min väninna påstod att det var det bästa med dagen, en bokälskare som på riktigt blir glad över att köpa en bok med sonetter av Shakespeare. Sånt händer nog bara på bokmässan, tyckte hon.

På antikvariatavdelningen upptäckte jag att det minsann skulle ha lönat sig att spara planscherna från Suosikki-tidningen. Samy Babitzin och Hurriganes gick för 25 €/styck. Tänk vad mycket jag hade kunnat förtjäna!

Efter vårt strövtåg bland de olika montrarna uppstod helt naturligt frågan: Var fanns Alice? Vi såg faktiskt inte till en endaste bok av den senaste nobelpristagaren i litteratur. Är inte det konstigt så säg!

From → Litteratur

9 kommentarer
  1. … och frågan som osökt infinner sig är: Vad fick du betala för fyndet?

    • Hmm svår fråga det där eftersom jag betalade kontant. Fick den för 15 euro. Är lite osäker på var smärtgränsen för den boken skulle ha gått. Vad kan man rimligtvis betala för sin drömbok?

  2. Fastän du inte så ofta är här lämnar jag ändå en stafettpinne hos dig 🙂

    Jag har lämnat en utmärkelse/award åt dig på min blogg i dag måndag 11 november.

    Hoppas du tycker den är kul och har tid att svara på den. Ingen tidsgräns utsatt, gör den då du tycker du tycker att du hinner.

    • Stort TACK för utmärkelsen och förlåt att jag är lite sen av mig. Här ska bli bot och bättring. För hur mångte gången? 🙂

      • 🙂
        Bättre sent än aldrig.
        Och så kom jag på att du har en Keplerbok som väntar hos mig, inte sant? Eldvittnet?

      • Just, det. Få se nu, när månne jag skulle hinna träffa dig i stan? Håller förresten på med Göran Rosenbergs bok just nu…

      • Jag har ju nog boken hemma ännu, inte måste du stressa före jul. Boken försvinner inte 🙂

Trackbacks & Pingbacks

  1. Drömbokhandeln | ingescyber
  2. Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz | ingescyber

Kommentera

