Skip to content

Himmelsdalen

december 4, 2013

Och visst har jag hunnit läsa lite i höst också, trots att jag trodde att nu har jag nog fastnat för gott i en av böckerna jag höll på med i över en månads tid.

I början av oktober läste jag i varje fall ut boken Himmelsdalen av Marie Hermanson. Det var en bok jag hittade i bokbytarhyllan på jobbet. På bokens baksida kunde jag läsa att recensenterna klassade detta som en spänningsroman. Jag var lite osäker på om jag alls ville läsa någonting sådant.
Boken handlar om en naturskön dal mellan alper i Schweiz. Ett paradis för människor med psykiska åkommor då de behöver vila upp sig. Hit anländer svenske Daniel för att hälsa på sin tvillingbror Max. Han ber Daniel om en tjänst, att byta plats med honom. Max ska resa iväg och försöka få fram pengar till den höga klinikräkningen. Bytet skulle gälla ett par dagar. Daniel går mycket motvilligt med på förslaget och försöker anpassa sig till vistelsen i Himmelsdalen. Det är bara det att Max inte kommer tillbaka och dalen är allt annat än vad den ger sig ut för att vara.

Det här är första boken jag läser av Marie Hermanson och jag blir smått förtjust. Tvillingtemat är spännande, liksom psykiatrin och de tankar som förs fram. Hur mycket får man manipulera med svaga människor? Är det humant i Himmelsdalen? Boken är spännande och tidvis svår att lägga ifrån sig. Den är full av överraskande vändningar och just när man tror att man har räknat ut hur det hela hänger ihop tar det hela en ny vändning. Ibland anar man som läsare vad som kommer att ske och man får lust att skrika åt Daniel: Gå inte dit, det är farligt. När han ändå beger sig aningslöst rakt in i lejonkulan blir man tvungen att andas djupt några gånger för att våga läsa vidare.

himmelsdalen

From → Litteratur

Kommentera

Kommentera

