Skip to content

Boklådor

december 29, 2013

Just nu lever jag mitt liv bland boklådor. Detta efter ett påfund av mannen i mitt liv. Först skulle en bokhylla tömmas och när det var gjort fick han för sig att också följande bokhylla vid samma vägg ska tömmas. Och vad gör jag? Jo, lyder förstås. Så tack för det blöta trista vädret som har gjort det möjligt för mig att sitta och skriva in varenda en bok i en snabbt hopplockad exceltabell. 401 böcker av det mest varierande slag har jag packat undan. Känns som om mitt inre lite grann skrumpnar för det finns liksom inga garantier att jag någonsin kommer att få dem tillbaka i några hyllor. Mannen i mitt liv har nämligen lovat snickra nya hyllor, riktiga bokhyllor med glasdörrar och detta för att Billy från Ikea inte kommer in i vårt hus och de fina hyllorna från Boknäs är på tok för dyra för vår möbelbudget. Ikea är alltså bannlyst på grund av att möblerna inte görs i gediget trä enligt mannen i mitt liv. Ja, ja, men Billyhyllan… suck… Få se hur detta slutar. Antagligen kommer mannen i mitt liv att få ryggskott och slutar bära omkring på boklådorna.
Flitigt försöker jag göra mig av med böcker, tro det eller ej. Men då protesterar alltid mannen i mitt liv. Har dock några små högar som ska få ett nytt liv hos någon annan.

Under katalogiserandets gång har jag fått en inblick i hur familjens läsvanor ändrats, i hur förlagsvärlden förändrats och i hur jakten på förmånliga tryckerier har gjort att böckerna görs lite varstans i världen.
Här finns också en sorglig historia med indragna filialbibliotek och de avskrivna eller makulerade böcker som jag har räddat från dessa numera nerlagda bibliotek.

Om det finns rariteter bland titlarna vågar jag inte uttala mig om. De äldsta böckerna hittills är från slutet av 1800-talet och de nyaste har förstås årets datum.
– Nå, ångrar du nu att du köpt så många böcker, frågade mannen i mitt liv smått spefullt när han såg boklådorna och mina tabeller. Ångrar jag mig? Nja, nä, men… alltså hur skulle jag kunna leva utan böcker, utan att läsa? Och vad sjutton ska jag göra nu om jag måste införa bokstopp? Inte köpa en endaste en bok under nästa år? Öh, hur skulle det gå till? En bibliofils liv är inte lätt ska jag säga.

4 kommentarer
  1. Beundransvärt jobb ni gör då ni sorterar och katalogiserar och bygger bokhyllor.
    Tänkte väl det ändå, att några böcker säkert får nya hem. Men det ÄR svårt att göra sig av med vissa böcker, jag vet.

    • Det är svårt. Alla böcker kommer nog inte att bli katalogiserade. Har hittat en bok av Jan Guillou i tre exemplar. Två av dem har jag själv fyndat på loppisar och en har jag fått i en jättestor plastkasse full med svenska deckare. En kasse som jag faktiskt hade glömt bort, så nu blir det skönt i sommar då jag har en massa spännande böcker att plöja igenom.

Kommentera

