Skip to content

Anne of Green Gables

januari 2, 2014

Så här i början av året borde jag väl göra som alla andra bloggare och ta en tillbakablick på förra året, men…
Ja, jag känner att jag ligger så efter i allt mitt skrivande, att det är så mycket på gång, att stora förändringar väntar bakom hörnet och att jag inte alls har hunnit med… så… hmm… det blir nog ingen tillbakablick. Istället kommer jag att plåga er med böcker jag läst under hösten samt i december år 2012. Det ni!

Anne of Greengables skriven av Lucy Maud Montgomery var den första boken vi läste i höstterminens The English Bookclub på Lovisa Mi. Boken har jag läst tidigare på svenska. Och det gjorde jag när jag var ung. Fortfarande var/är jag lika förtjust i Anne Shirley, hennes livliga fantasi, sinne för dramatik. Författarens beskrivning av den natursköna omgivningen, hennes sätt att med små sparsamma medel och främst genom dialogerna beskriva de olika karaktärerna.

Boken handlar om den föräldralösa flickan Anne Shirley som i misstag hamnar hos Marilla och Matthew Cuthbert, ett äldre syskonpar. De hade tänkt sig en pojke som skulle hjälpa till på gården, men den tystlåtna Matthew charmas av Anne och vill gärna behålla henne på Avonlea. Läsarna får sedan följa med Annes anpassning till sitt nya liv, som först är osäkert ända tills hon får beskedet att hon får stanna. Hon börjar i skolan får en bästa väninna och blir ovän med Gilbert Blythe. Hon har ett häftigt temperament, som hon har svårt att tygla. Hon menar inget illa, men är rak och ärlig, säger ifrån och sånt ska inte små flickor göra. Boken slutar när Anne skall tillträda sin första lärartjänst.
Den gick bra att läsa på engelska även om jag inte orkade slå upp alla blom- och fågelnamn. Det är roligt när man diskuterar böcker i grupp för deltagarna har så olika syn på de fiktiva gestalterna. Jag har till exempel aldrig upplevt Anne Shirley som en fjollig och bortskämd flicka. Har du?

Det har gjorts en helt underbar TV-serie om Anne Shirley, som jag gärna skulle se igen för att den är så bra och välgjord och någonting helt annat än dagens pang-pang med mycket blod och alla matserier, Idols, talangjakter mm.

Anne

From → Litteratur

Kommentera

Kommentera

