Skip to content

Ivanhoe

januari 3, 2014

Den andra boken vi läste i höst i The English Bookclub var Ivanhoe, skriven av Sir Walter Scott. Också den här boken är en klassiker och också den här har jag i tiderna som ung flicka läst. Antar att det var en förkortad version för den här tjocka engelska saken höll på att ta knäcken på mig i höstas. Det tog långt över en månad att bli färdig med boken och jag trodde nog i något skede att jag skulle få ge upp med oförrättat ärende.

Ivanhoe handlar om riddartiden i England under 1100-talet. Ivanhoe har anslutit sig till kung Rickard Lejonhjärtas korståg och fadern har förskjutit sonen och gjort honom arvlös för fadern gillar inte korstågen. I den här äventyrsromanen får vi följa med vad som händer.  Ivanhoe återvänder till hemlandet och deltar i ett tornerspel som han vinner. Han blir sårad och räddas av judinnan Rebecka. Sedan löper handlingen på parallellt och vi får följa med laddade scener, bakhåll och judarnas utsatta position.

Även Rickard Lejonhjärta har återvänt till England från sin fångenskap och prins John samlar trupperna. Det intrigeras och kämpas och förstås har sköna damer och kyrkans män en given plats i handlingen. I boken förekommer också Robin Hood från Sherwoodskogen. Han blev ju en långt större hjälte än Ivanhoe. Språket i boken är gammaldags och var därför extra svårt att läsa på engelska. Boken kom ju ut år 1820, så…

I Sverige är det förresten tradition att filmen Ivanhoe från år 1982 sänds i TV på nyårsdagen. Det finns många filmer och TV-serier, som heter Ivanhoe, men alla följer inte boken.

51F8mkmYJdL._SY344_BO1,204,203,200_

From → Litteratur

4 kommentarer
  1. Du är nog en läsare av högsta rang! Du får 10 poäng ett papegojmärke för det!

    • Tack! Det behövs minsann som tröst. Skulle nog inte ha läst boken utan The English Bookclub. Mest intressant var att se varifrån legenden om Robin Hood härstammar och hur den sedan har fått en betydligt större spridning än själva riddaren Ivanhoe.

  2. Jag beundrar din sisu. Jag vet inte hur många gånger jag har försökt läsa Det andra könet. Det skulle vara en fjäder i hatten men nej, det blidde inte till naa.

    • Nåja, allting orkar jag inte heller läsa igenom. Själv har jag påbörjat Tolkiens Sagan om ringen ett antal gånger utan att komma någonvart. Alla namn redan i början tar liksom knäcken av mig. Nu har jag via The English Bookclub lärt mig att man ska göra en karta med alla namn så att man lättare kan följa med i handlingen. En annan bok som jag börjat på flera gånger är Rosens namn skriven av Umberto Eco. Inte heller den har jag lyckats läsa. Men jag är envis så jag har den i min bokhylla och en vacker dag… 🙂

Kommentera

