Skip to content

Sibirien

februari 21, 2014

Den första bok jag läste i år heter Sibirien Ett självporträtt med vingar. Den är skriven av Ulla-Lena Lundberg och kom ut i nytryck förra året, tjugo år efter den första utgivningen. Boken handlar om Lundbergs resor i Sibirien både under Sovjettiden och glasnost-tiden. Första resan hon gör företas med transsibiriska järnvägen, de övriga resorna är olika fågelexkursioner.

Att jag gillar Lundberg är ingen hemlighet. I Sibirien gör hon skarpsynta iakttagelser, beskriver fågelskådarnas strapatser, väta, kyla, väntan i hopp om att få syn på den ena eller andra rara fågeln. Parallellt med dessa vedermödor löper beskrivningen av hur samhället har förändrats, hur miljöförstörelsen krymper många fåglars miljöer och livsbetingelser. Lundbergs många resor i Sibirien ger henne perspektiv både på fågelvärlden och samhället. Hon beskriver också folkstammarna och de hårda överlevnadsvillkoren de har, hur rysarna har plundrat ursprungsbefolkningens land och hur den befolkningen blev omplacerad med katastrofala följder. Att Lundberg har studerat etnologi märks.

Språket i boken är lyriskt och vackert. Fåglarna, deras dans och beteende beskrivs ingående. Trots att boken har 20 år på nacken känns den fortfarande aktuell. Den väcker mitt intresse för fågelskådning, men jag misstänker att jag inte skulle orka ligga tyst i dyblöta kläder och vänta på att den sällsynta skall uppenbara sig. Dessutom är jag nog redan för bekväm av mig och läser hellre om andras strapatser och iakttagelser.

sibirien

From → Litteratur

Kommentera

Kommentera

