Skip to content

Flickan under gatan

mars 6, 2014

I lördags blev jag klar med deckaren Flickan under gatan skriven av paret Anders Rosenlund och Börge Hellström. Det här är deras fjärde bok och första gången som jag råkar på dem, Jag är alltså inte särdeles uppdaterad på deckarmarknaden. Boken handlar om gatubarn och handeln med gatubarn från främmande land. Deckaren inleds med att en flicka, sotig, smutsig och påbyltad sätter sig ner på en kyrkbänk i S:ta Clara kyrka i Stockholm. Där sitter hon alldeles stilla och kyrkvaktmästaren oroar sig alltmedan timmarna går. Han försöker ge smörgåsar och saft åt henne, men utan framgång. Från det här nu perspektivet hoppar vi till då och får stifta bekantskap med den minst sagt störda kommissarien Ewert Grens. Han har 32 olösta fall på sitt skrivbord när han får 43 dumpade barn på halsen och i samma veva upptäcks ett lik i en kulvert under S:t Görans sjukhus. Sedan börjar det polisiära nystandet och intrigen för historien framåt.

Författarna försöker föra in en på villospår då man febrilt gissar vem som är förövare, vem offer och vem som tog lagen i egna händer. Rätt snabbt anar jag mig dock till vem mördaren är och rätt får jag! Det märks att Rosenlund och Hellström har gjort ett gediget researchjobb och att de är engagerade. Men samtidigt får jag liksom aldrig riktigt tag i bokens karaktärer. Jag har svårt att tro att någon som Grens  överhuvudtaget skulle få jobba kvar på en polisinrättning. Jag har lika svårt att tro att han skulle ha fastnat så totalt i sin egen sorg och kapslat in alla sina känslor. Hur skulle han ha överlevt?
De utsatta beskrivs på något sätt för kliniskt för att jag riktigt ska kunna känna med dem. Det kan bli så ibland när ämnet berör för mycket och budskapet är angeläget. I slutet av boken finns fakta om gatubarn i Sverige. Barn som ingen frågar efter, barn som får försöka klara sig bäst dom kan. Flickor är mera utsatta än pojkar, som härjar och lever rövare. Flickor bara försvinner.

flickan-under-gatanBlogg100: 5/100

From → Litteratur

Kommentera

Kommentera

