Skip to content

Onaturlig död

mars 7, 2014

Apropå deckare ännu, under jullovet 2013 läste jag Onaturlig död av P.D.James. Det här är en bok med Adam Dalgliesh i huvudrollen. Han reser till byn Monksmere vid Suffolks kust för att vila upp sig från den brutala verklighet jobbet på Scotland Yard utgör. Han besöker sin faster Jane Dalgliesh och ser fram emot sin semestervistelse. Den lantliga idyllen slås sönder av skräck och våld när deckarförfattaren Maurice Setons lemlästade kropp hittas drivande i en liten segeljolle. Bit för bit demaskeras byns invånare och Adam hamnar mitt i en mordutredning som han gärna vill överlåta på den lokala polisen. Han gör dock lite efterforskningar och tar till och med en tur till London. Han kommer på vem mördaren är, men naturens krafter sätter honom och hans sällskap i livsfara.

Jag har gillat Adam Dalgliesh och P.D. James ända sedan jag stiftade bekantskap med dem i boken Döden går ronden. James är bra på karaktärsskildringar, trovärdiga intriger och att bygga upp deckarpusslet. Som läsare vet jag lika mycket som Dalgliesh och borde kunna dra mina slutsatser, men hur ska man veta vem som är skyldig då alla verkar ha motiv och tillfälle? Dalgliesh är en trovärdig karaktär och jämfört med många andra nästan psykiskt störda mordutredare så verkar Adam synnerligen vanlig. Och det jag uppskattar allra mest är att han har en förståelse för människors tillkortakommande och har förmågan att se bakom ytan. Och ja, han ger inte upp hoppet om människan. Jag gillar också tempot i James’ böcker. Här handlar det inte om biljakter och hets utan processen är begrundande och som sagt, läsaren får exakt samma info som Dalgliesh.

Boken Onaturlig död är spännande och jag kan varmt rekommendera den. Sköna läsestunder!

0_-425395144478448522Blogg100: 6/100

From → Litteratur

Kommentera

Kommentera

