Skip to content

Konsten att vara kvinna

mars 8, 2014

Så här kvinnodagen till ära skall jag idag presentera en av de roligaste böcker jag läst hittills i år. Den heter Konsten att vara kvinna och är skriven av brittiskan Caitlin Moran. Boken börjar med Morans eländiga 13-årsdag. Hon väger 80 kilo, saknar vänner och pojkar kastar grus efter henne. Hon växer upp i ett fattigt, trångbott hem. Har inte något eget livsutrymme annat än på biblioteket. Vet inget om kvinnoliv, mensen blir en chock och mamman är inte till nån stor nytta. Allting måste Moran läsa sig till. I ett känsligt skede av sitt tonårsliv får Moran lov att gå omkring i mammans urtvättade trosor med uttänjt gummiband. Vi får följa Moran genom livet och läsa om hur hon försöker lära sig konsten att vara kvinna. Moran skriver om abort, kroppsfixering, kärlek och moderskap. Hon är skarpsynt, frejdig och en överlevare. Hon prövar på det mesta, hittar kärleken och gifter sig. Moran är totalt ärlig och utlämnande. Hennes kapitel om abort är sakligt och rättframt. När är ett embryo liv? Och vem ska få bestämma över kvinnans kropp? Hon tar också upp frågan om barnalstrande och det val vi kvinnor har idag tack vare preventivmedlen. Hon tar upp frågor om utseende, galenskaper som brasiliansk vaxning som kryper ner i åldrarna, osv.

Hon funderar över feminismens innehåll.
Citat:

citat MoranHon funderar också över kvinnoförtryck och orättvisor, citat: ”Men att anlita städare innebär inte alls att kvinnor förtrycker andra kvinnor, för DET ÄR INTE KVINNORNA SOM HAR HITTAT PÅ DAMMET. DEN KLIBBIGA HINNAN SOM BILDAS PÅ ALLTING I ETT KÖK ÄR INTE SLIDSEKRET. DET ÄR INTE ÖSTROGEN SOM GÖR ATT TALLRIKARNA BLIR KLADDIGA AV TOMATSÅS, FISKPINNESMUL OCH MOSKLICKAR. DET VAR INTE MIN LIVMODER SOM SPRANG UPP PÅ ÖVERVÅNINGEN OCH STRÖDDE UT BARNENS KLÄDER ÖVER HELA GOLVET OCH SMETADE SYLT PÅ LEDSTÅNGEN. OCH DET ÄR INTE MINA TUTTAR SOM HAR BYGGT UPP HELA VÄRLDSEKONOMIN SÅ ATT DEN VILAR PÅ ATT KVINNORNA GÖR HEMARBETET.”

Kan det sägas tydligare? Det är ju inte kvinnornas fel att det blir stökigt hemma om hon inte lever ensam förstås. De här två citaten är ett bra exempel på tonen i boken.
Konstateras kan förstås att situationen för kvinnorna i Storbritannien är något helt annat än den här i Norden. Vi har fortfarande en god bit kvar till riktig jämställdhet men i den brittiska övärlden finns det ännu mera att göra.

Att jag tycker att boken är rolig kan till en del bero på att jag redan är över 50+ och alla fem barn är vuxna och utflugna ur boet. Livet är liksom enklare med två vuxna i hushållet. Det kan hända att boken inte skulle vara lika rolig att läsa mitt i småbarnskaoset. Fåfäng har jag dessutom aldrig varit och inte känt behov av att förbättra mitt utseende annat än att klippa håret med oregelbundna mellanrum. Och kläder bryr jag mig inte mycket om, tyvärr. Så den där skönhetskvinnofällan har jag aldrig hamnat i.
Jag är förstås inte överens med allt som Moran för fram i sin bok. Jag vet inte heller om jag vågar kalla mig feminist, men jag tror på jämlikhet och mänsklighet, lika lön för lika arbete och samma valfrihet för alla oberoende av kön. Vad en sådan livshållning skall kallas vet jag inte. Och förstås tar jag strid för kvinnans ställning då det är nödvändigt. Fattas bara annat.

Läs boken och begrunda. Den är tänkvärd, ärlig och rolig!

GLAD KVINNODAG TILL ER ALLA OBEROENDE AV KÖN!

Moran2Blogg100: 7/100

From → Litteratur

Kommentera

Kommentera

