Skip to content

Elva minuter

mars 13, 2014

– Du har elva minuter på dej, sa Fille idag när jag med andan i halsen dök in i bokbussen.
Oj, elva minuter. Hur skulle jag hinna välja på den tiden? Nog för att antalet böcker är mindre i bussen, men ändå…
Alla avväganden, vill jag läsa den här eller den där? Och utanför i min bil satt mamma och väntade på att få återvända hem efter vår heldagsutfärd.

Nå, jag är inte helt tappad bakom en vagn:
– Vad rekommenderar du för mej, frågade jag den stackars Fille. Hur skulle han kunna veta vad jag gillar att läsa? Det var faktiskt första gången jag var i den ”nya” bokbussen. Och jag befann mig inte ens i mina hemtrakter utan i mina barndomsnejder.
– Deckare kanske, frågade han lite försiktigt.
– Njaa, jag har nyss läst en. Kanske någon biografi?
– Dom har vi här, sa Fille och slog ut med handen.
– Och här har vi boknyheterna i bussen. Här är en rolig bok, sa han och drog till min stora glädje fram boken Min mormor hälsar och säger förlåt.
– Den tar jag och den där av Arja Saijonmaa, sa jag och pekade.
2,7 minuter senare steg jag glad i hågen av bokbussen.
Tack för att det finns en sådan service i stan ute på landet!

Blogg100: 12/100

From → Fritid, Litteratur

One Comment

Trackbacks & Pingbacks

  1. Min mormor hälsar och säger förlåt | ingescyber

Kommentera

