Skip to content

Verkan

mars 16, 2014

Under jullovet 2013 hann jag läsa boken Verkan skriven av Torbjörn Flygt. Den handlar om åklagaren Claes Backe, som tillsammans med familjen flyttar ut till en villaförort. Barnen är halvvuxna och på väg ut ur boet. Mamman jobbar som präst. Backe håller hårt på principer och lagens paragrafer. Han ogillar att det bildas ett medborgargarde i hans villaområde. Han tror ju både på poliser och åklagare. Grannarna blir sura och det blir en hel del gliringar. På jobbet tappar åklagaren farten. Försommaren är ovanligt het och Backe börjar tycka att jobbet är meningslöst. Buset släpps alltid på fri fot ändå. Bevisföringen i våldsbrotten är svår.
Backe har just ingen kontakt med barnen. Sonen är ute och fiskar med grannens pappa. Och det ses inte med blida ögon av Backe. Vi får följa med hur ytan krackelerar och hur händelserna accelererar och hur Backe, ja hela familjen förändras. Är det tryggt att bo i förorten? Vad gör mc-gänget? Och vem gör alla inbrotten?

Vet inte riktigt vad jag skall säga om den här boken. Den är välskriven och jag förstår dilemmat eller budskapet. Språket är bra och fungerande liksom tidsskildringen. Ändå blir jag inte så där begeistrad och förtjust, såsom jag blev i boken Underdog. Läser den här mer eller mindre med en lätt gäspning. Det blir liksom aldrig så där spännande och någon deckare i traditionell mening är det här inte.

VerkanBlogg100: 15/100

From → Litteratur

3 kommentarer
  1. Nu ska jag inte längre kommentera hur imponerad jag är av att du läser så mycket (fastän jag ÄR det). Den här gången vill jag bara säga att man LÄR ju sig så massor när man läser – nya världar öppnas.

    • Tack än en gång. Själv tycker jag ju fortfarande att jag är en långsam läsare och borde hinna med flera böcker. Men det gör inget, för som du säger: Nya världar öppnar sig. Och det roligaste av allt är att det har gjorts en undersökning på Emory university i USA där det framkom att romanläsning ger en bestående effekt på hjärnan. Inte illa eller hur?

      • Nä, det är inte illa det!
        Jag funderar ännu lite längre än så.
        Det vill säga då vi dör, så hoppas jag att allt det vi lärt oss genom att läsa inte bara försvinner så där att det säger ”poff”.

Kommentera

