Skip to content

Kvinna i grönt

mars 18, 2014

Ända sedan jag läste Drömbokhandeln har jag funderat över litteratur och böcker. Vad är god litteratur på riktigt? Vem bestämmer det? Är det läsarna eller kritikerna? Och är deckare per definition ”dålig” litteratur? Och hur jag än funderar och vrider och vänder på det så hittar jag inget entydigt svar, vilket kanske var väntat? Och så fortsätter jag läsa det som intresserar mig och bryr mig inte om ifall det är litteratur av högre eller lägre sort. Det spelar ju ingen roll egentligen för läsupplevelsen är min och ingens annan. Och endast jag själv avgör om jag gillar eller ogillar just den boken.

För det mesta brukar jag varva min läsning med deckare. Oftast för att hinna ställa om till följande bok. Men alla deckare är inte lätta om ni nu tror det. I augusti år 2013 hann jag läsa Kvinna i grönt av Arnaldur Indriðason. Det var första gången jag läste någonting av den här isländska författaren. Och att det är Island som är platsen för brottet gör det hela mycket mera intressant.

Handlingen börjar med att ett barn hittar ett ben på en byggarbetsplats. Ett människoben, som gör att kriminalaren Erlendur Sveinsson får utreda ett gammalt dödsfall. Parallellt med utredningen av mordgåtan får läsaren följa med en misshandelshistoria under krigstiden. Det är den grymme Grimur som slår sin kvinna och barnen i familjen. Misshandeln och  maktlösheten som familjemedlemmarna känner är trovärdigt beskriven. Så trovärdigt att jag med min livliga fantasi inte borde läsa sådant här innan jag ska sova.
Sveinsson är förstås en typisk kriminalare, frånskild arbetsnarkoman med dålig relation till sin ex-fru och sina barn. Han är duktig i sitt jobb och nystar i den gamla mordhistorien. Alla som har minnen från den tiden är redan döda, så hur ska han göra?
Den här boken blev en positiv överraskning för mig och jag störs inte alls av att tidsperspektivet byts. Tvärtom, det ökar spänningen. Så småningom ska jag läsa ytterligare en bok av Arnaldur Indriðason. Få se vilken det blir. Kvinna i grönt hittade jag på återvinningscentralen i grannstaden där den kostade 50 cent. Jag är glad för att jag hittade den och nu ska jag låta den gå vidare till en annan läsare. Känns skönt att ge bort böcker.

9789172636125_200Blogg100: 17/100

From → Litteratur

Kommentera

Kommentera

