Skip to content

Den onda viljan

mars 25, 2014

I söndags blev jag klar med boken Den onda viljan, skriven av Karin Fossum. Boken är rätt tunn med stor text och för en gångs skull läste jag snabbt. det var ju spännande och jag ville veta hur det hela skulle sluta. Det är länge sedan jag har läst Fossum, faktiskt får jag gå tillbaka ända till juni år 2011. Undrar hur det har kunnat bli så? Jag gillar ju hennes böcker och hennes kriminalkommissarie Konrad Seijer med den trogne vapendragaren Skarre.

Boken inleds med att tre vänner, Jon Moreno, Phip Reilly och Axel Frimann har åkt ut till en stuga vid tjärnen Dödvannet. Mitt i natten ror de ut på tjärnen och så är de bara två när de återvänder. Det här är upptakten till den lågmälda och spännande kriminalhistorien. bit för bit nystas historien upp och vi får reda på den stora mörka hemligheten som förtär vännerna. Vi får följa med förövarnas tankar och göranden parallellt med polisarbetet. Fossum beskriver förövarna och gruppdynamiken bra. Poliserna hamnar lite i skymundan i den här boken. Reilly som går på Gobbe och läser Koranen häver ur sig citat, som ofta träffar rätt. Både han och Jon underkastar sig Axels vilja. Han är en hård typ och rädd om sin splitternya Mercedes. Med tanke på hans jobb på en reklambyrå verkar han passa sällsynt dåligt ihop med sina kamrater, men de har hållit ihop sedan de var sex år gamla och alla kommer från liknande hemförhållanden.

Det här är Fossums nionde bok och jag gillar skarpt Konrad Seijer. Han är klok och eftertänksam med ett stort hjärta och förståelse för människorna. Kan varmt rekommendera boken.

140201021_1Blogg100: 24/100

From → Litteratur

Kommentera

Kommentera

