Skip to content

Elak

april 16, 2014

Idag har jag varit elak och inte endast en gång utan hela två gånger och det på samma dag. Nånting har hänt eller så har jag bara fått nog.
Annars har jag ju nog varit snäll hela dagen, hälsat på lillsyrran på servicehemmet, bunkrat upp inför helgen, lämnat en del av varorna hos mamma och suttit en stund i barndomshemmet vid köksbordet.
”Where’s your mama gone” hörs plötsligt från min väska och jag skuttar glatt upp från stolen. En man presenterar sig fort som attan och jag får inte riktigt fast i vad han heter eller representerar.
-Hej på dej, kvittrar jag glatt i min telefon. Han blir tyst en låååååång stund och jag riktigt myser. Sen övergår han lite hjälplöst till en engelska som starkt påminner om förre utrikesminister Karjalainens språk. Och jag svarar glatt in english jag med. Eftersom jag kan uttala sj-ljuden inser killen ganska snabbt att han nu är ute på sju famnars vatten för han klarar förstås inte av dem. Och samtalet tar slut innan det ens hann börja bli intressant. Och ni må förlåta mig, jag kände en liten skadeglädje när han muttrade nåt om att knappast är vi intresserade av den eller den tidningen när vi inte kan finska i vårt hushåll! 🙂

Väl tryggt återbördad till hemmets lugna vrå, av orskaer vi inte ska nämna här så fick sonen köra hem, ringde det igen i min mobil.
En dam från Suuri Suomalainen kirjakerho presenterade sig.
– Hej på dej
– Anteeksi öööh, öööh, sorry I can’t speak englis
– Goodbye
Tänk, hon bad inte ens om ursäkt för att hon inte kunde svenska!
Hoppas att jag nu hamnar på svarta listan och att det dröjer lääänge, lääänge innan jag får dylika påringningar. Jag vill ju att det ska vara nånting roligt som jag får svara på, typ: Kommer du på te? Ska vi sticka lite ihop? Ska vi gå på bio? Eller barnen, syrran, mamma, kusinerna… som hör av sig. Inte några slavar under kapitalismens säljteknik!

Blogg100: 46/100

From → Ditt och datt, Fritid

2 kommentarer
  1. Har du aldrig testat den där tjänsten som man kan koppla in sig på och som gör att säljare vet att du inte vill ha samtal av dem? Ska blockera all försäljning via mobiler men funkar inte till 100 %.
    Minns inte nu vad tusan den hette – nåt på F?
    Inte Ferdinand…
    Men för mig har den funkat bra, vågar säga till 88 procent. Och om jag frågar dem som ringer varför deras samtal fortfarande kommer fram fastän jag försökt blockera dem, brukar de ursäkta sig och lägga på.

    • Mmm, jag vet att jag borde fixa den där tjänste, har varit lite lat för nu är det ju snart två år sedan jag bytte telefon. Det jag brukar göra är att istället vägra lämna ut telefonnumret till höger och vänster. Jag har faktiskt fått vara ifred rätt länge för de där försäljarna, så jag misstänker förstås skarpt i skuggan av NSA att de har en ”svart lista” Detta trots att jag vet att det är förbjudet enligt dataregisterparagraferna.

Kommentera

