Skip to content

Änglavakter

april 23, 2014

Redan i början av den här månaden hade jag läst ut boken Änglavakter skriven av Kristina Ohlsson. Det är hennes tredje deckare och den första som jag läst av henne. Verkar för övrigt som om varannan bok jag läst nu under senaste tid är en deckare och snart börjar jag ha tillräckligt av dem.

Boken börjar med dåtid, en hon som ser på en film och inser att hela hennes liv kommer att förändras. Sedan hoppar handlingen till nutid och år 2009 och utdrag ur ett vittnesförhör med Alex Recht. Därefter liksom börjar det på allvar när en ung kvinna hittas styckad och begravd i ett skogsparti utanför Stockholm. Hon identifieras som Rebecca Trolle, en student som varit försvunnen i två år. Och nu tar en utredning vid som spretar åt alla håll. De flesta har hemligheter och många konstiga saker har hänt. Vem har till exempel satt ut nakenbilder på nätet av Rebecca? Och hur är det med den där killen, som hängt efter henne hela tiden?
När man gräver lite mera i skogspartiet hittar man också ett äldre manslik. Vad kan detta betyda?
Parallellt med mordgåtorna kämpar kriminalaren Fredrika Bergmans älskade sambo Spencer med egna problem i form av en studentska som beskyller honom för sexuella trakasserier. Hur ska han kunna bevisa att beskyllningarna beror på att hon fick dåligt vitsord?

Som vanligt har utredarna en massa personliga problem och som vanligt irriterar jag mig en aning på det. Hur sjutton ska de kunna vara effektiva och lösa mordgåtor om de inte kan sova på nätterna? Om de smusslar och undanhåller fakta för varandra? Och om de inte mår bra psykiskt? Hmmm
Sedan irriterar jag mig också på de där utdragen ur vittnesförhören, de avsnitten går liksom händelserna i förväg.
Dock Ohlsson skriver bra och intrigen är invecklad och tillräckligt intressant för att jag ska orka läsa boken. Efteråt funderar jag en hel del på den starka moderskärleken och hur lätt det är att förstöra en människas yrkeskarriär genom falska beskyllningar. Och hur svårt det är när ord står mot ord, alla vänder dig ryggen och bevis saknas.

ÄnglavakterBlogg100: 53/100

From → Litteratur

Kommentera

Kommentera

