Skip to content

Den amerikanska flickan

april 25, 2014

Tjugo dagar tog det mig att komma igenom boken Den amerikanska flickan skriven av Monika Fagerholm. Boken kom ut redan år 2004 så det var väl på tiden att jag läste den? Dock om jag inte hade fått köpa den från återvinningscentralen för enbart 50 cent skulle boken kanske vara oläst än. Det här är en riktig tegelstensroman på 490 sidor och det är en roman som delvis är svår att ta till sig. Så jag var faktiskt glad och lättad att jag tog mig igenom den.

Boken börjar med att den amerikanska flickan, Eddie de Wire sjunger in en skiva i en kiosk på Coney Island innan hon ska träffa en släkting. Redan i nästa kapitel får vi veta att Eddie kommer att dö och ligga i bottnen på Bule träsk. Förutom Eddie får vi följa bland annat Sandra Wärn och hennes historia, Doris Flinkenbergs historia och Benckus historia. Persongalleriet är rikt i boken, här finns Ålänningen, Sandras pappa, Svarta Fåret, hennes farbror, mamman som delvis försvinner i historien, Björn, friherrinnan, kusinmamman, Rita och Solveig osv. Vi får också följa med förändringarna i Trakten, hur sommargästerna börjar bygga staket, hur havsungarna, som deras barn kallas, börjar känna sig och bli förmer än Traktens ungar som blir retade, hur den allmänna simstranden flyttas och det inte längre går att komma ner till havet. Människorna i Trakten lever utanpå varandra och det går liksom inte att ha hemligheter, ändå är det just det som de flesta verkar ha, för mysterium läggs till mysterium och berättelsen lever sitt eget liv och lager efter lager skalas av som på en lök och somt får läsaren svar på i sinom tid och somt inte.

Berättarperspektivet växlar. Det mesta ses dock genom Sandras ögon och här har Fagerholm på ett skarpsinnigt sätt lyckats fånga stämningen och den lilla flickans senare tonåringens tankar och känslor på ett trovärdigt och finstämt sätt. Sandra bär på en svår klump inom sig, en sådan klump som man inte vill peta på för att det gör så ont. Doris som blir Sandras bästa vän, har en egen historia med misshandel och missbruk i bakgrunden. Kusinmamman har räddat Doris undan träskmamman och ett utsatt liv. Kusinmamman repar sig efter sonens självmord och Doris blir räddningen. Hon pratar på i ett och är en hejare på att lösa korsord. Det är en tröst. Men Doris kan också känna av stämningar och vet när det gäller att hålla tyst. Mellan henne och Sandra uppstår ett samförstånd, som inte behöver ord och en kärlek som på något sätt är självklar, men ändå leder till undergång och det på grund av just hemligheter.

Det här är första boken som jag har läst av Fagerholm. Boken är som sagt svårtillgänglig och det tog tid för mig att få upp läsfarten och jag var inte alls säker på att jag överhuvudtaget skulle orka läsa den. Någonstans i mitten blev det spännande och jag hade svårt att släppa boken. Mot slutet ebbade intresset igen ut och jag tyckte det tidvis var lite tråkigt även om upplösningen var överraskande. En sak som irriterade mig enormt var det att läsaren alltid fick det påskrivet på näsan att nån skulle dö. Det tog bort en stor del av spänningen och lusten att läsa vidare. Jag tycker inte om det. Vissa saker skall helt enkelt lämnas åt läsaren. Fagerholms språkhantering och berättarglädje är det dock inget fel på. Och jag gillar Doris’ sätt att använda ord från korsordslösandet. De får ofta en utlösande effekt och träffar precis mitt i prick.

Den amerikanska flickan är den första fristående delen av Slutet på Glitterscenen. Själv är jag lite osäker på om jag ska läsa fortsättningen, boken Glitterscenen, eller inte. Boken den Amerikanska flickan fick Augustpriset år 2005.

den_amerikanska_flickan_largeBlogg100: 55/100

From → Litteratur

Kommentera

Kommentera

