Skip to content

Nostalgisk hängning

april 26, 2014

Häromdagen när mannen i mitt liv fick ta sin beskärda del av hushållsarbetet hamnade han att hänga upp tvätten. Det blev en stund av nostalgi när handdukarna kom upp på tvättlinan. Där fanns broderier: AK, hans farmor, IS, hans pappas kusin, WS, min mammas moster. Alla har redan gått bort, men de hemvävda fina vita handdukarna med namnbroderier finns kvar. Vi kan ännu identifiera initialerna, men det klarar inte våra efterkommande av. Om handdukarna ännu då finns kvar.

Blogg100: 56/100

From → Ditt och datt

2 kommentarer
  1. Synnöve Andersson permalink

    Har kvar linnehanddukar jag själv vävt, av lin som vuxit på famos åkrar i Påvalsby

    • Underbart! De är garanterat mera hållbara än dagens slit och släng handdukar. Själv hann jag aldrig så långt i vävkursen att jag skulle ha börjat väva handdukar, men än är det ju inte försent.
      Apropå förr ännu: Talade med mamma idag om stoppapparaten, som användes bland annat för att stoppa dynvar, lakan, dukar och handdukar. Tyvärr mindes hon inte vart hennes mosters stoppapparat fanns. skulle ha varit intressant att se den.

Kommentera

