Skip to content

Plopp

april 29, 2014

Mannen i mitt liv slocknade på soffan igår och jag hade inte hjärta att väcka honom då han sov så gott. Det skulle ha varit för grymt med väckning för att få honom att ta sig till sängen.
Plopp, hörde han sömndrucket på morgonnatten och sedan blupp, blupp, blupp. Han funderade en stund, men trodde att det var katterna som lekte med någonting på köksgolvet och somnade om.

I morse placerade vi mjödflaskorna i kylskåpet och skafferiet.
– Men vad är det här, utbrast mannen i mitt liv då han såg en röd kork på köksgolvet.
Och mycket riktigt, korken hade ploppat från en av mjödflaskorna. Nu är jag förstås lite orolig, är mjöden alls drickbar i morgon? Den kanske jäser iväg? Eller den är för stark? Kan jag lita på omdömet av husets karlfolk och min svägerska, som var här på besök idag? De bedyrade att drycken var lagom, inte för söt och inte för jäst.

Detta är en kalkylerad risk varje valborg. När jag gör mjöden sent kan jag vara säker på att ha någonting att dricka på valborgsmässoafton. MEN om drycken blev dålig hinner jag inte tillverka en ny sats. Spänningen stiger liksom russinen i mjödflaskorna.

Blogg100: 59/100

From → Ditt och datt

Kommentera

Kommentera

