Skip to content

PIN-förvirring

maj 28, 2014

Igår hände det. Plötsligt kom jag för mitt liv inte ihåg PIN-koden till bankkortet. Och där stod jag i stans stora loppis och var lycklig över en hel plastkasse full med böcker som min mor gillar att läsa. Men nu var goda råd dyra. Efter två förtvivlade försök vågade jag inte testa längre. Jag muttrade och mumlade siffror både baklänges och framlänges, men nix. Och som vanligt fanns det inte annat än kvitton i plånboken.
Fick till sist ta till en nödlösning och ”låna” mannen i mitt livs kort. För se den PIN-koden kom jag ihåg.

När det var dags för lunch i Liljendal på det nya caféet funderade jag inte så mycket utan knappade bara in min kod och simsalabim inga problem alls. Senare på kvällen när jag handlade i mataffären i stan, så stirrade jag förbluffad på meddelandet i skärmen: FEL PIN-KOD. Och hur jag än funderade och krafsade hårrötterna kom jag inte på hur koden borde knappas in. I princip hade jag de fyra siffrorna, men visste inte hur de skulle kombineras. Dags för mannen i mitt livs kort igen.

Idag när han tankade min bil och jag skulle betala, så samma blackout. Och så blev han tvungen att betala igen. Men senare när vi åt lunch i grannstaden hittade mina fingrar som av sig själva de rätta siffrorna. Och nu gott folk tror jag att jag minns koden. Borde jag skriva upp den någonstans för säkerhets skull?

Blogg100: 87/100

From → Ditt och datt, Teknik

Kommentera

Kommentera

