Skip to content

Sluta joma

juni 9, 2014

Hipp, hipp hurra! Nu har jag bloggat varje dag i 100 dagars tid. Dags att öppna champagnen?

Dagens inlägg handlar om något vi finländare är experter på, nämligen att gnälla. Joma är antagligen en finlandism = ordet härstammar från finskan. Jag tror inte att joma är ett dialektord och i SAOL förekommer det inte.
Men allt nog, häromsistens när jag var tillsammans med mannen i mitt liv i affären så gick han bredvid mig och började förstås gnälla. Jag blev irriterad för jag skulle handla till två hushåll.
– Sluta joma, sa jag högt och hårt i butiken vid mjölkskåpet. Han gav mig en mycket sårad blick och hyssjade på mig. I ögonvrån såg jag hur andra män log i mjugg.
Nu kunde man ju ha trott att budskapet hade gått hem, men icke då.
Vid ostdisken utspelade sig samma scen.
– Vi ska int ha nån ost. Vi ska int ha de där smörjorna, höll han på.
– Nä. men B och D ska ha smörgåsmargarin, väste jag sammanbitet och viftade med butikslappen framför ögonen på honom..

Mannen i mitt liv tycker att vi ska åka iväg till affären i kväll igen. Jag betackar mig och står gärna över.

Blogg100: 100/100.

From → Ditt och datt, Fritid

Kommentera

Kommentera

