Skip to content

Missionären i Lekebruk

september 14, 2015

I somras fastnade mitt läsande i boken Missionären i Lekebruk skriven av Tomas Eriksson. Jag vågade helt enkelt inte läsa ut den förrän nu, tidigt i september. Jag var tvärsäker att det skulle gå dåligt för huvudpersonen och det ville jag inte även om jag då och då retade mej på hans velighet.

Men låt oss ta det från början. Boken handlar om den nyutexaminerade läraren Håkan Ågren som sommaren år 1974 bestämmer sig för att flytta till den lilla bruksorten Lekebruk. Han kommer från Stockholm och ska nu låta eleverna på vischan få den stora förmånen att få ta del av de senaste landvinningarna inom pedagogiken. Han stöter på motstånd, ett hårt sådant. I skolan ska man helst göra så som man alltid gjort förut. Nymodigheter är inte välkomna, särskilt inte som han har tagit tillsynsläraren Enboms släktings lärarplats.

Håkan är en vek natur som är mera van vid att sitta på caféer än att dricka hembränt , köra motocross och slåss med raggare. Han har svårt att klara av intrigerna i lärarrummet och står ofta ensam när det riktigt gäller, trots att hans metoder med självstyrande grupper i klassen ger bra resultat i det nationella provet.
Han går från katastrof till katastrof, sjabblar bort alla tre flickhistorier. Han har svårt att bestämma sig, att i klartext säga vad han vill. Och han har svårt att värja sig mot familjen Bertilsson, bröderna och dottern, som tar vad hon vill ha, men till sist tröttnar på stockholmarn.

Parallellt med Håkans kämpande och tillkortakommanden får vi följa med vitvaruföretaget Electrolycts omstrukturering av försäljarteamet. Livet är hårt i brukssamhället, klasskillnaderna fortfarande stora och Håkan passar inte riktigt in någonstans.

Boken är Erikssons debut. Han har ett bra och trovärdigt berättargrepp, som gör att jag känner med Håkan trots att jag stundvis skulle vilja sparka honom i baken. Lite irriterar jag mej på alla tryckfel, som ger intryck av ett hafsverk.

Om du inte vill låna boken från stadsbiblioteket, som jag gjorde så fanns den åtminstone ännu idag i bokbytarhyllan på min arbetsplats. Välkommen och hämta den!

Missionären i Lekebruk

From → Litteratur

One Comment
  1. Hej, vad roligt att du läst och skrivit om min bok. Roligt att den hittat till Finland också. Den har en hemsida – http://www.missionarenilekebruk.se – för den som vill läsa recensioner och annat.
    //Tomas

Kommentera

