Skip to content

Som du såg mig då

december 29, 2015

Efter boken om Edward Snowden var det svårt att hitta nånting nytt att läsa. Nånting som kunde intressera och få bort tankarna från det digitala spionaget. Till all tur hade jag lånat hem en novellbok. En bok, som alltför länge blivit liggande och omlånad. Som du såg mig då är en fin novellsamling skriven av Mårten Westö. Novellerna handlar för det mesta om människor som kommit in i medelålderskrisen. Barnen är utflugna och nu skulle det gälla att hitta en gemensam tillvaro. Att godta sina tillkortakommanden, att kanske än en gång lyfta vingarna och flyga ut innan det är för sent. Våga förändra och pröva något nytt.
En del av novellerna försiggår i gymmen. Miljön är bra beskriven liksom hela världen med anabola steroider och känslan av styrka när man tränar. Känns äkta och svettdrypande.

För mig var Mårten Westö en ny bekantskap. Noveller är inte heller det jag vanligtvis läser. Westö skriver naket och bra. Man kommer de här människorna in på bara skinnet. Det korta formatet fungerar riktigt fint. Jag läste långsamt och med eftertanke. Jag är imponerad, ännu en duktig finlandssvensk författare. Kan varmt rekommendera boken.

som_du_såg_mig_då

From → Litteratur

2 kommentarer
  1. Undrar liksom bara hur du HINNER med allt, kanske du tar nätterna till hjälp 🙂 Du dubbeljobbar ju ibland, du stickar, virkar, bakar, läser… Tummen upp!

    • Njaaa, 24 h/dygn räcker riktigt bra, liksom en 6 -7 timmars nattsömn, fast jag vet att alla säger att man ska sova minst 8 h. Men vem skulle hinna med det? 🙂

Kommentera

