Skip to content

Gone girl

december 30, 2015

Boken Gone Girl av Gillian Flynn läste jag i november. Den är tjock och innehållsrik. Boken har blivit en storsuccé och har redan filmatiserats. En enig kritikerkår har rosat den som årets bästa deckare/thriller.

Gone Girl handlar om Nick och Amy Dunne. De har allt. De är charmiga, smarta och framgångsrika. Bosatta i New York. Men så slår arbetslösheten till och Nick får går från sitt jobb. Paret flyttar till Nicks lilla hemstad i Missouri. Amy vantrivs och det blir inte riktigt som det var tänkt. De börjar gräla. På morgonen till deras femte bröllopsdag är plötsligt Amy försvunnen. I villan finns spår av våldsam strid och Nick är huvudmisstänkt trots att han bedyrar sin oskuld. Sakta nystas parets liv upp och allting är inte som det ser ut att vara. Inte på något sätt alls, men vem ljuger?

I boken byter berättarperspektiv så att det ibland är Nick som för ordet och i följande kapitel Amy. Vi får också ta del av hennes dagboksanteckningar. Språket i boken är bra, händelseutvecklingen minst sagt dramatisk och spänningen håller i sig ända till slutet. Det här är en annorlunda deckare med stort A. Ska inte avslöja mycket mera så jag inte spolierar läsglädjen för er. Vissa avsnitt i boken tycker jag dock att kunde ha kortats av något, men intrigen håller hög klass.

Det har gjorts film på den här boken. En film jag inte har sett. Antar att det inte är så spännande att se den heller eftersom jag nu vet vad som kommer att hända.

flynn_gone_girl_omslag_inb

From → Litteratur

2 kommentarer
  1. Låter onekligen spännande! Har varit en lat läsare på senaste tid. Tänkte försöka få en bok avverkad under min vintersemester som startar NU 🙂

    • Mitt läsande stagnerar också ibland. Det är som att jag måste ta lite paus för att sedan orka igen. Och ibland har jag helt enkelt inte ro att sitta stilla och då går det ju inte alls att läsa annat än pyttelite i sängen innan jag somnar.

Kommentera

