Skip to content

Snöjungfrun

januari 4, 2016

När jag nu har läst både svenska och norska deckarförfattarinnor var det helt enkelt dags att ta itu med Snöjungfrun, skriven av Leena Lehtolainen. Hennes polis heter Maria Kallio och hon är både tuff och känslig. Boken handlar om Rosberga gård, en fristad för kvinnor. Kallio har varit där och föreläst om hur kvinnor kan försvara sig vid angrepp. En tid därefter hittas gårdens ägare, Elina Rosberg död under en gran. Kallio får hand om fallet, som är knepigt. Alla verkar ha många och stora hemligheter. Och gården har hyst en hel del udda existenser.

Det som skiljer Lehtolainen från sina nordiska medsystrar är att hon skriver mera realistiskt om polisarbetet. Utredningen går långsamt framåt. Det går inte alltid att få tag på dem man vill förhöra och så finns det annat på skrivbordet, som man också måste ta hand om. En fånge rymmer, en fånge som hotat Kallio och hennes kollega till livet. En hotfull situation uppstår och det går fel. Livet rullar på med sina vardagliga förtretligheter och det är svårt att pussla in privatlivet mitt i en mordutredning.

Lehtolainen skriver bra, men jag tror att den här boken borde jag ha läst på finska. Översättningen verkar så omständlig och det blir långa meningar, som ibland verkar onödigt konstruerade.

Snöjungfrun

From → Litteratur

4 kommentarer
  1. Fortfarande galet imponerad av din lästakt… du är som den där ”Na no na no”… minns du? Robin Williams i rollen som en utomjording? Han som läste en bok på femton sekunder bara genom att bläddra snabbt och fick in allt ändå 😀

    • Kul, men vanligtvis läser jag nog långsamt och njutningsfullt, inte särskilt snabbt. Deckare är dock rätt lättsmält litteratur så det går relativt snabbt.
      Till råga på allt har jag ett gammalt arv från Luther i ryggraden = man ska slita med svetten i pannan = känns jättesyndigt att sätta sig ner och läsa mitt på blanka förmiddagen. Tokigt, jo jag vet, men…

      • Man ska ju kunna och få läsa då man vill 🙂 Läsning bidrar till allmänbildning och till ett större ordförråd, så det så!

      • Ja, du har helt rätt. Läsning berikar och är bra för oss.

Kommentera

