Skip to content

Maskrosgudens barn

januari 7, 2016

I november förra året fick jag äntligen tid att läsa Maskrosgudens barn av Sabine Forsblom. Tidigare på hösten hade jag haft glädjen att se både henne och Mikaela Strömberg på deras litterära turné genom östnyland.

Maskrosgudens barn tar vid där Forsbloms debutbok, Maskrosguden slutade. Vi får följa med Bettinas barndom och tonårstid, hennes första trevande steg mot vuxen kvinna. Vi får också stifta bekantskap med den hårda skolvärlden där tyskaläraren Eva Brunström, en riktig sadist, plågar eleverna. Man ska akta sig för att hamna i hennes blickfång. Här finns saftiga beskrivningar från arbetarklassens liv och leverne. Hur livet i en våning i ett nybyggt höghusområde tar knäcken på dem som bott i hus med egen trädgård. Här finns också en härlig beskrivning på en ishockeymatch mellan Finland och Sovjetunionen. Den är så mitt i prick. Jag känner igen min egen far i kommentarerna framför tv:n, dock med den skillnaden att han inte tog till flaskan då Finland förlorade.
Dråplig är också beskrivningen av skolresan till Leningrad.
Ibland gör det ont att följa med Bettina, i synnerhet de gånger man ser att hon blir utnyttjad, ingen förstår henne eller hon blir utfryst i skolan. Det är inte lätt att vilja så mycket med begränsade resurser. Att stångas, spränga gränser och försöka hitta rätt. Det borde finnas en varm och kärleksfull famn för alla.

Forsblom skriver bra, en hel del dialekt har hon fått lämna bort, vilket jag tycker är synd. Men språket och dialogerna fungerar fint ändå. Det är mustigt och beskrivande utan att bli för påfluget. Ibland störs jag lite av hoppen i tid och miljö, liksom att det är så många namn och människor att hålla reda på.
En bra bok även om jag gillade debutboken bättre.

maskrosgudens_barn

From → Litteratur

Kommentera

Kommentera

