Skip to content

En näve grus

april 21, 2016

Just nu firas läsveckan runt om i landet. Själv har jag verkligen legat lågt beträffande läsningen, i synnerhet av böcker. Datalitteratur och tidningar har jag hållit mej någorlunda ajour med, men det är också allt.
I mars lyckades jag dock slutföra den lilla självbiografiska boken En näve grus av Louise Hoffsten och Lena Katarina Swanberg. Hoffsten är en fullfjädrad bluesartist och i den här boken ger hon en lägesrapport om sin MS. Som läsare får vi följa med hennes kamp för att må bra och inte förvärra muskelsjukdomen. Musikbraschen är tuff för vem som helst och än värre blir det när man som Hoffsten inte tål stress eller plötsliga förändringar, som drar mattan undan fötterna på en. Vi får veta varför hon valt att göra vissa saker, får följa med henne när hon ska ta det svåra beslutet om att delta eller ej i Melodifestivalen i Sverige. Läsarna får också följa henne på hennes väg mot accepterandet av den obotliga sjukdomen. Hoffsten är en sann kämpe och  hon verkar hitta sin jämvikt efter en lång och snårig vandring. I hennes sökande kommer hon i kontakt med många spännande människor.
Kärleken till musiken går som en röd tråd genom boken. Musiken är det som håller Hoffsten uppe

När jag läser boken får jag en känsla av att Hoffsten sitter på min soliga terrass och berättar sin historia för mig. Det känns som om hon talar direkt med mig. Historierna serveras i lagom små portioner så att jag inte behöver svälja allt det svåra och kämpiga på en gång. Det som inte är lika bra med det här berättargreppet är att det ibland blir lite tjatigt med de många upprepningarna. Då skulle jag ha lust att säga åt henne;
– Det där vet jag redan. Det berättade du ju alldeles nyss.

9789137143293Bilden är från bokförlagets hemsida.

From → Litteratur

Kommentera

Kommentera

