Hoppa till innehåll

Sjuka själar

juli 7, 2017

Sedan tröttnade jag på deckarna och gav skräckromanen en chans. Jag läste Sjuka själar av Kristina Ohlsson. Boken handlar om Lukas, som försvinner några dagar innan han ska ta studenten. Tre veckor senare hittas han medvetslös med stora skador. Han har drabbats av minnesförlust och kan inte svara på de frågor polisen ställer. Två andra personer har tidigare försvunnit på samma sätt, men Lukas är den enda som återvänt.
Efter tio år återvänder Lukas till sitt föräldrahem. Han vill försöka ta reda på sanningen och få reda på vem som en gång förstörde hans liv. Mitt emot hans föräldrar bor Fannys pappa. Fanny har aldrig hittats och fadern tror att det finns en chans att hon fortfarande lever. Han vill ha svar av Lukas. Vill veta vad som hände vid försvinnandet. Pappan tror att Lukas har svaret på frågorna och att Lukas fejkar sin minnesförlust. Men Lukas minns inte och han behöver själv få veta sanningen för att få frid.
Samtidigt flyttar Anna och David in i den gamla prästgården. De ska börja sitt nya liv där. Anna mår dock inte bra i huset. Hon hittar ett järnkors nergrävt i trädgården och tolkar det som att någon vill dem illa. Huset väcker stark oro hos henne. Hon blir inlåst i garaget och kommer inte ut. Anna försöker rädda sig och David. Men är det redan försent?

I början av boken tänker jag: Blah, ska det aldrig börja hända nånting. Sedan grips jag av den smygande skräcken och kan inte sluta läsa. Intensivt önskar jag att Lukas skulle minnas, att någon lucka skulle öppnas och att han skulle få reda på sanningen. Det är som om jag skulle gå med honom och famla i mörkret. Jag fastnar så totalt i boken att jag inte kan lägga den ifrån mej förrän jag vet hur det går för Lukas. Hela natten läser jag. Tänker inte avslöja slutet här. Det får ni allt själv läsa. Om ni är rädda av er, så läs inte boken när ni är ensamma hemma.

From → Litteratur

One Comment
  1. Jag tror jag ska låta bli att läsa den här 🙂
    Mest är jag ju ensam hemma. Och lättskrämd 🙂

Lämna en kommentar