Hoppa till innehåll

När jag tänker på pengar

juli 29, 2013

Förra veckan läste jag ut boken När jag tänker på pengar, skriven av Inger Alfvén. Den bok jag har lånat gavs ut redan år 1999. Tyvärr verkar det som om inget just ändrats till det bättre efter det. Boken handlar om familjen Bergek Holger och Gunnel samt deras vuxna barn Jesper och Peter. Den sistnämnda är gift med Miranda och har ett bonusbarn.
Boken inleds med att Holger Bergek ligger i sjukhussängen efter en hjärtattack. Han är rastlös och otålig och har svårt att vila. Hustrun kommer på att han kan tala in sina memoarer på band och ger honom en diktafon. Han vaknar tidigt på morgonen och funderar på vad det ska stå i memoarerna, vad han vill bli ihågkommen för och vad som kan missförstås av eftervärlden. Vi får följa Holgers funderingar i hopp från förflutet till nutid och tillbaks igen. Skickligt väver Alfvén mönstret så Holger framträder som person.

Vi får också följa med Gunnel ensam i det stora huset med ett tvång att varje dag besöka sjukhuset och promenera med Holger. Hon har dåligt samvete och tycker att de har på tok för mycket pengar. Hon vill inte anpassa sig till en värld av ansiktslyftningar och plastikoperationer. Hon är inte intresserad av mode heller. Hon har fått den polska städerskan Krystyna på halsen via en annan rik fru i umgängeskretsen. Gunnel vet inte hur hon skall hantera situationen. Hon skulle gärna vilja betala mera åt städerskan, men fick skäll när hon gjorde det. Alla måste betala lika, men Gunnel tycker att de utnyttjar en annan människas nöd. Städerskelönen betalas ut svart och Gunnel har en känsla av att Krystyna skrattar åt sin arbetsgivare. Gunnel misstänker också att Krystyna gör sig dummare än vad hon egentligen är. Och kan det vara sant att hon inte alls förstår svenska?

För att döva samvetet arbetar Gunnel med välgörenhet och träffar där lodisen Billy, som hon tycker att förstår henne och att hon har en alldeles särskild kontakt med. Gunnel upptäcker att hennes smycken är borta. Hon misstänker genast Jesper och skulle vilja prata med någon om det. Jesper lovade ju sluta spela efter att ha gått i den dyra terapin. Hans barn flyttade med mamman norrut. Hon tröttnade på Jespers löften, som aldrig höll. Gunnel är rädd: Tänk om de som gett kredit åt Jesper är ute efter att skada honom. Holger vägrar betala flera spelskulder.

Brodern Peter är ordentlig och jobbar som advokat i egen firma. Dock är han snål och tänker på pengar hela tiden. till och med så mycket att han håller på att förlora Miranda. Peter arbetar på att lägenheterna i huset skulle förvandlas till bostadsrätter så att han och Miranda skulle få mera pengar för lägenheten när de säljer och flyttar. Men alla har inte råd med dyrare lägenheter och hyror. Hur lagligt det här är vet jag inte, men det sållar åtminstone effektivt bort de fattiga från ett bostadshus. Jag hoppas att vi inte har ett sådant här system i Finland.
På något plan gillar jag inte Miranda och Peter. Gunnel är ändå generös med både sig själv och det hon har medan Miranda och Peter är beräknande. De vill ha mer och mer.

Alfvén är skicklig på att låta personerna växa fram bitvis och på att beskriva deras inre liv. Jespers spelmani är så bra berättad att det känns som om man är med honom på travtävlingarna och både vinner och förlorar pengar. Utan pekpinnar lyfter författaren fram moraliska och etiska frågor kring pengar, rikedom och fattigdom. En viktig slutsats man som läsare kan dra är att lyckan inte kan köpas för pengar. Eller vänta nu, kan den det? Slutet av boken med fonden för de behövande påminner alltför mycket om alla skriver om bland annat den Bensowska fonden och dräneringen av den.
Även om det ibland verkar vara stiltje i boken så förs handlingen framåt mot klimax. Det enda jag inte har kommit underfund med än är om jag gillar slutet.

Jag har alltid tyckt om Inger Alfvén ända sedan jag började läsa henne på 1970-talet. Hennes text är inkännande och personporträtten känns äkta. Men så är hon också socionom och har jobbat som kurator. Ta och läs till exempel boken Mandelkärnan som kom ut år 2006 om du vill bekanta dig med författaren.
Som en liten kuriositet kan jag nämna att Alfvén är gift med psykiatern Johan Cullberg och de är svärföräldrar åt Linda Lampenius! Och ni må tro att jag är avundsjuk. Skulle vara verkligt intressant att ha Alfvén och Cullberg som svärföräldrar. Undrar om Linda alls har läst svärmors böcker?

när_jag_tänker_på_pengar

 

From → Litteratur

One Comment

Trackbacks & Pingbacks

  1. Tjuvarnas marknad | ingescyber

Lämna en kommentar