Hoppa till innehåll

Kulinariska veckan

augusti 8, 2013

Veckan som gick har varit minst sagt delikatessrik. Den kulinariska veckan inleddes med plättkalas hemma hos min hulda mor. Hon är en riktig hejare på plättstekning, men så har hon också tränat på fem barn och 12 barnbarn.

plättkalas

Sedan fortsatte det med grillkväll i grannstaden. Dottern bjöd på hallonmarängtårta till efterrätt. Mums!

hallonmarängtårta_Emilias

Mellan verserna hann jag koka röd vinbärssaft och i tisdags gjorde jag inlagda gurkor tillsammans med min hulda mor. Hon skivade och jag lagade lagen! 🙂 inlagda_gurkorDom är ju inte riktigt färdiga än, men vi mumsar redan på dem för fulla muggar.

ålandsgurkor_receptJag är inte riktigt säker på vems handstil det här är. Men mamma visste i alla fall berätta att hon fått receptet från en taxichaufför i Liljendal. Grejen här är att lagen är kall och att man ska ha i vichy och märk väl det skall vara vichy original. Nåt annat duger inte.

smörgåstårta_aug_2013Igår fick jag nån sorts värmeslag och svängde hux flux ihop en smörgåstårta. Och det av ingen annan orsak alls än att det råkade finnas stor rågjästform från Lappträsk bageri i mataffären i tisdags.
Lite vanlig och högst ordinär mat har jag också hunnit med i veckan, dvs korvsås och potatis. En mycket uppskattad rätt av gästande nästyngsta ättelägget.

Så här i semesterns skälvande sista minuter meddelar jag att från och med nästa vecka är köket stängt och det lönar sig inte att förvänta sig några kulinariska läckerhet från min sida. Härefter är det bara dator, digitalt, dataprogram, social media (ja, bloggarna är ju ett exempel på det!), hemsidan, telefoner och surfplattor, som gäller. Hjääälp, hur ska jag klara av allt det där? Det bara vimlar i huvudet….

From → Ditt och datt, Fritid

2 kommentarer
  1. Nu rasslade det in många husmorspoäng, men du har nog av dem från förr också 😉
    Plättar är gott, speciellt om man får dem lagom mörka och frasiga i kanterna – tycker alltså jag.

    • Tack, tack för husmorspoängen. Kanske jag borde föra bok över dem med? Men oftast är jag ju så där anti-husmoderlig…
      Håller helt med dig, plättarna ska vara åt det mörkare hållet och frasiga. Lite öl i plättsmeten är inte helt fel heller. 🙂

Lämna en kommentar