Hoppa till innehåll

Hjärnan

mars 20, 2014

Inte nog med att jag är en bibliofil, jag har också svårt att motstå tidningar, verkligt svårt. Men jag har insett att jag till exempel inte ska prenumerera på Allers bara för att jag vill lösa A-korsordet och jag har för länge sedan slutat snegla på alla heminredningstidningar, baktidningar med flera.
Men i måndags i mataffären kunde jag inte längre avhålla mig och lade helt enkelt vantarna på den här tidningen.
tidningen_HjärnanHurra, en ny tidning. Jag hoppade jämfota av lycka. En tidning om Hjärnan. Väl hemma insåg jag att det här är ett specialnummer från tidningarna Modern psykologi och Forskning & Framsteg. Förstås har jag läst tidningen från pärm till pärm och är glad för alla forskningsframsteg som har gjorts, alla bevis som finns för att åldern inte är ett hinder för att lära sig nytt och hur fantastisk hjärnan är när den delvis kan läka sig själv.

Innehållet i tidningen är en blandning av korta nyhetsnotiser och längre artiklar. Mannen i mitt liv är dessvärre inte lika glad över notisen om att kvinnor minns bättre än män. Detta trots att jag är ett levande bevis på det. Idag försökte han till exempel beskriva en fimbulvinter från början av vårt äktenskap. jag fick hejda honom för han råddade rejält med årtalen. Han har inte ens koll på vilket år barnen är födda eller när vi flyttade in här i hans barndomshem. Skulle han komma ihåg sådana enkla basuppgifter skulle resten ha varit lätt att räkna ut. Men som sagt, karlar…

Annat intressant i tidningen är bland annat notisen om att romanläsning påverkar hjärnan och en kort artikel om sju sätt att bli kreativ på jobbet och hur man kan uppmuntra och stöda  kollegernas kreativitet. Mest intresserad var jag förutom av artikeln om att åldersglömska är en myt, av artikeln ”Det stora kriget om bortträngda minnen”. Minnesforskarna säger att det inte finns sådana och terapeuterna hävdar att det gör det visst. Så fortsatt minnesforskning kommer att vara högaktuell och av nöden. Minnet är opålitligt för hjärnan bygger om varje gång vi minns. Spännande, inte sant?

Blogg100: 19/100

From → Ditt och datt

2 kommentarer
  1. Det verkar riktigt sunt, för att inte säga klokt och fiffigt (så här när det handlar om hjärnan), att välja en sådan tidning framom nåt som handlar om mode och kungligheter 🙂
    Men sådant läser du kanske inte annars heller.

    • Nej, läser inte just om kungligheter om det nu inte råkar stå nånting om dem i mammas Hemmets veckotidning! 🙂
      Hjärnan är kanon, har alltid tilltalats av den.

Lämna en kommentar