Hoppa till innehåll

Lang

augusti 26, 2016

I maj i år läste jag boken Lang, skriven av Kjell Westö. Det var riktigt skönt att läsa en finlandssvensk bok mellan verserna. Boken handlar om TV-pratshowvärden Christian Lang, som redan i tonåren väckte avund. Han hade tidigt framgång bland flickorna/kvinnorna och har haft framgång både i TV och som författare. När vi nu möter Lang en mörk natt i november är han på väg utför. Hans pratshow är inte vad den varit. Han är frånskild och har inte så bra kontakt med sin 19-åriga son Johan. Lang har också tappat förmågan att skriva och driver omkring lite vilset. I detta tillstånd av en sorts leda och meningslöshet träffar han Sarita. Han utgår från att det är ett engångsligg, men det blir inte riktigt så. Mer än så här ska jag inte avslöja för att inte ta spänningen ifrån er, som ännu inte har läst romanen. Den kom ut redan år 2002, så det var ju verkligen på tiden att läsa den nu.

Boken är en relationsroman om besatthet, om kändisvärldens avigsidor och om det anonyma storstadslivet där skuggor och hemligheter lurar. Westö skriver bra. Personporträtten är trovärdiga och helsingforsmiljöerna detaljrika. Jag var inte alls säker på att jag skulle tycka om boken. Varför skulle jag vilja läsa om en manlig fullblodsegoist på fallrepet? Men boken är spännande och psykologiskt mångbottnad.

lang_150

 

From → Litteratur

Kommentera

Lämna en kommentar