Hoppa till innehåll

Bojkott!

april 24, 2012

Och jag som igår skrev att lyckan är att handla en krysstidning i Robin Hood. Det borde jag absolut inte ha gjort. I morse fick jag nämligen frukosteet i halsen då jag läste HBL. Alldeles tydligt är Tokmannikedjans Köysti Kakkonen avundsjuk på finlandssvenskarna och bitter över att han inte i tiderna förlänades bergsrådstitel. Nu är jag innerligt trött på alla utfall mot den folkgrupp jag tillhör. Jag önskar att nån skulle ha kraft att ta i och protestera. Låt oss införa en bojkott mot Tokmanni!

Tyvärr misströstar jag redan nu och inser att jag inte ens kommer att få med de egna i denna bojkott.
– Äh, sa mannen i mitt i liv när jag upphetsat förklarade att härefter blir det inga inköp i Robin Hood längre. Han var liksom inte det minsta upprörd över påhoppet. Något som däremot gjort honom heligt förbannad är min Adam plåtlåda.

I torsdags när vi var iväg till Tavastehus började en orangefärgad lampa lysa i bilen. Sådant förorsakar alltid svavelosande eder. Mystiska lampor gör att bilen skall fastkopplas så att man får en kod så man kan tolka felen. Det behövs alltså utrustning. På fredagen försökte både mannen i mitt liv och mr J, den sistnämnda utbildad bilmekaniker, förtvivlat hitta nåt garage för att få plåtlådan kopplad i den magiska allvetande apparaten. Men se nej, sådant finns inte, eller jo förstås skulle märkesgaraget ha kopplat i grejen för 39 euro och sedan krävt att få göra en service på över 500 euro. Suck och dubbelsuck. I det här läget kokade blodet på mannen i mitt liv och han åkte iväg tillsammans med mr J och införskaffade en egen analysmojäng. Dessutom införskaffades nya lambdagivare (eller sensorer). Delarna byttes, men den attans lampan lyste fortfarande och bilen knyckte. Nya grubblerier och funderingar vidtog. Med gemensamma krafter kom mekarna sent på fredagskvällen till att tändstiften skulle bytas. Ingreppet gjordes på lördagen och visst var säkert plåtlådan glad över det, men inte slocknade lampan ändå. På söndagen är det vilodag och då gjordes inget annat än lätt service på nästayngsta ätteläggets Adam plåtlåda, dvs däcksbyte och oljebyte.

Igår var det så dags för min plåtlåda att igen få en ny del, men….
Mr J som inser det prekära i min situation, billös på landet med ett jobb att sköta och många järn i elden på fritiden (hundutställning på lördagen och garagetalko i söndags) grubblade hela kvällen igår och gjorde några hjälpanrop på nätet. I morse kom han med fräscha idéer och nu väntar jag med spänning på om jag har tillgång till bil idag och kan delta i stickcaféet och till kvällen ta mig till grannstaden. Spänningen stiger…

From → Ditt och datt, Teknik

2 kommentarer
  1. Nu förstår jag fullt och fast varför du inte hade möjlighet att hämta Merete från ÖN i dag 🙂

    • Ja, det är hårt att vara billös och strandsatt på landet. Tur att jag har en Siri som sällskap i sängen! 🙂

Lämna en kommentar